Eigen Website Maken

1. Op welke manier?

Een eigen website maken ? als u geen professional bent, kunt u kiezen voor een oplossing om een website te maken (soms CMS genoemd voor Content Management System) om zo volledig onafhankelijk te zijn. Zo beperkt u uw uitgaven en technische complicaties: die worden door uw webhostingfirma geregeld. Uw website snel kunnen aanpassen is een belangrijk voordeel: een website moet regelmatig worden bijgewerkt om goed te scoren in Google.

Met een eenvoudige oplossing voor het maken van websites voorkomt u dat u systematisch een beroep moet doen op een webdesigner om uw site aan te passen: het is flexibeler en minder duur. Kies een tool die gemakkelijk te gebruiken is en geoptimaliseerd is voor zoekmachines: u doet minder moeite voor meer resultaat!

2. Voldoe aan de verwachtingen van uw klanten

Het maken van uw eigen website vereist een minimum aan voorbereiding. Identificeer uw publiek en uw doelstellingen: u moet een duidelijk beeld hebben van uw project. Veel consumenten zoeken op internet naar informatie over een product of merk voordat zij een aankoop doen. Zij moeten de informatie die zij nodig hebben gemakkelijk kunnen vinden, en als u van de gelegenheid gebruik kunt maken om over uw merk te communiceren en hen tegelijkertijd gerust te stellen, des te beter!

Uw inhoud moet aangepast zijn aan uw doelpubliek, en zo gestructureerd dat uw publiek geleid wordt naar de actie die u wilt dat ze op uw site ondernemen: informatie zoeken, zich abonneren op uw nieuwsbrief, een offerte aanvragen, een afspraak maken of een bestelling plaatsen in uw e-shop…

Een paar tips voordat u begint met een eigen website maken :

Denk aan de boomstructuur van je pagina’s. Hoeveel rubrieken en subpagina’s voor uw site? Wat wordt het hoofdthema van elke pagina? In welke volgorde worden ze weergegeven?
Plan de structuur van uw pagina’s: uw site moet worden ontworpen als een trechter, van de belangrijkste informatie naar de secundaire informatie.
Maak een koppeling tussen uw pagina’s: interne en externe links maken het voor uw bezoekers gemakkelijker om door uw pagina’s te navigeren en langer te blijven.
Verfijn het ontwerp: welke toon, stijl, kleur(en) moeten worden geassocieerd met uw bedrijf en dus worden gebruikt op uw site?
Aarzel niet om u tijdens dit voortraject door de besten te laten inspireren! Zonder hun inhoud te kopiëren, is het belangrijk om uw concurrenten te bestuderen en inspiratie te halen uit hun goede ideeën om uw secties op te zetten en te beslissen over de lay-out van uw site.

3. Je beeld controleren

Sommige bedrijfseigenaars denken dat een bedrijfspagina op Linkedin/Viadeo of een bedrijfspagina op Facebook volstaat om hun aanwezigheid op het internet te verzekeren. Onder deze omstandigheden lijkt een website overbodig. Het maken van een website stelt u echter in staat om uw verschillende profielen op het web te verenigen: het is de belangrijkste bron van informatie over uw activiteit, vermeld op al uw andere online ruimtes (Facebook, Linkedin, Twitter…).

U hebt ook de volledige controle over de informatie die op uw website wordt aangeboden. Recensies en opmerkingen van mensen op vergelijkingssites, forums of sociale netwerken zijn geweldige manieren om uw bedrijf te promoten, maar het is belangrijk dat u het laatste woord hebt over de openbare informatie die over uw bedrijf beschikbaar is.

Om ervoor te zorgen dat uw website uw bedrijf en uw waarden weerspiegelt, moet u er bij het ontwerpen van uw website voor zorgen dat elk element dat de website vormt of links naar de pagina’s bevat, zorgvuldig wordt gekozen. Dit omvat grafische elementen zoals kleuren, logo’s en beelden, die allemaal in overeenstemming moeten zijn met uw grafisch handvest. Het omvat ook de boodschap op uw homepage, de kwaliteit van uw teksten en de duidelijkheid van uw contactgegevens, evenals de toon van uw toespraak en de frequentie van uw inhoudsupdates. Zoals u ziet, betekent het controleren van uw site dat u zich veel vragen moet stellen. Maar het is het waard!

4. Promoot uw bedrijf tegen lage kosten.

Doe dit met een gepersonaliseerde en regelmatig bijgewerkte site.

Veel kleine en middelgrote ondernemingen zijn opgenomen in de Gouden Gids en andere gespecialiseerde gidsen om zichzelf te promoten. Natuurlijk is er niets mis mee om langs deze weg aan zichtbaarheid te winnen, maar soms is het inefficiënt om verder te gaan: De kosten voor het maken van een eigen website zijn betaalbaar geworden en een website heeft een veel groter bereik. De sleutel is om de tijd te nemen om het te voeden met nieuwe inhoud, en om alle middelen te gebruiken die tot uw beschikking staan om uw website effectief te promoten.

Er zijn vele opties voor u beschikbaar:

Maak een blog, waarin u diepgaande artikelen schrijft over de thema’s die in uw sector spelen. Dit zal u toelaten uw prospectbasis uit te breiden en uw deskundigheid over een onderwerp te vestigen.
Gebruik sociale netwerken als aanvulling op uw website, zodat u op een andere manier met uw klanten kunt communiceren.
Optimaliseer uw pagina’s om uw natuurlijke referencering te verbeteren.
Een goed uitgevoerde promotie zal uw activiteit in een groter verzorgingsgebied bevorderen.
Het belangrijkste is om er om u heen over te praten. Mond-tot-mondreclame is een uiterst belangrijke communicatievector wanneer u besloten hebt uw eigen website te maken.

5. Interactie met klanten of prospects

Uw bestaande of toekomstige klanten zullen uw website kunnen raadplegen, maar ze zullen er ook rechtstreeks met u kunnen communiceren en uw website aan hun contacten aanbevelen.

Een e-mailadres met de domeinnaam van uw website, een contactformulier, een gastenboek, een chatvenster of deelpictogrammen op sociale netwerken zijn allemaal hulpmiddelen waarmee u kunt communiceren met al diegenen die door uw website te bezoeken belangstelling hebben getoond voor uw bedrijf. U kunt feedback van klanten over uw nieuwe producten en diensten verzamelen of bestellingen ontvangen van klanten die normaal geen toegang tot uw aanbod zouden hebben. Het maken van een website maakt dit alles mogelijk met een paar klikken.

Aanwezigheid op het internet is een onmisbaar onderdeel geworden van de communicatie van een onderneming. Als het budget om een webmaster in te huren een obstakel vormt, is het mogelijk om in plaats daarvan een paar uur van uw tijd te besteden aan het zelf maken van uw website.

Het belangrijkste is regelmatig te zijn, en uw pagina’s regelmatig bij te werken: dit is de enige voorwaarde om van uw site een succes te maken. Als u nieuwsgierig bent, vindt u online veel gratis middelen om u te helpen uw aanwezigheid op het internet te ontwikkelen.